Bijbel (7)

Deel 7 in mijn reeks rondom de Bijbel: inmiddels ben ik middenin de profeten beland en bespreek ik vandaag o.a. Jeremia en Ezechiel, met de Klaagliederen als intermezzo.

Jeremia

Jeremia is een stuk toegankelijker dan Jesaia. Ook in dit bijbelboek blijft God boos op de mensheid. Er wordt veel zichtbaar van de maatschappij waarin deze tekst is ontstaan. Bovendien formuleert dit boek impliciet een antwoord op de vraag waarom dit alles (Babylonische ballingschap en de vernietiging van vele steden) het Israëlische volk overkomt. Diverse stukken uit Jeremia lijken op de manier waarop het Nieuwe Testament eruit ziet: Jezus spreekt ook vaak in vergelijkingen en parabels. Het laatste deel vormt een soort peptalk voor het onderdrukte volk. Daarbij speelt voor mij ook de vraag op welke manier joden (met dit bijbelboek in het achterhoofd) naar verhevenheid of slachtofferschap van het joodse volk kijken. Een vraag waar ik in mijn eentje geen antwoord op kan formuleren.

Klaagliederen

Er is een spanning in de Klaagliederen tussen de schuld die God heeft aan de situatie van de joden. Daarnaast speelt de lotsbestemming die in handen van God ligt een rol en ondertussen is er het vertrouwen dat in God wordt gesteld. Het is als de vader die zijn kinderen straft en waarbij de kinderen daardoor meer vertrouwen en liefde voor de vader gaan voelen.

Ezechiël

Ezechiël is zeer poëtisch en gebruikt erg sterke metaforen. Tegelijkertijd zijn de profetieën heel concreet en die combinatie maakt dit bijbelboek een zeer leesbaar en plezierig boek. God blijft het joodse volk straffen, wat bij mij wel de vraag oproept waarom God alleen dát volk straft en niet alle andere, nog ongeloviger volken. Daarnaast toont God zich in dit boek een type met nogal wat geldingsdrang (ze zullen en moeten me gehoorzamen en in mij geloven).
Wat verder opvalt is dat de profetieën soms erg individueel gericht zijn en daarmee tegen de erfzondegedachte ingaat. Jouw zonden zijn jouw zonden en die gaan niet over van ouders op kinderen. Een opvallende tegenstrijdigheid met de christelijke doctrine.
Ook krijgen in dit boek de mensen die in ballingschap leven antwoord op voor hen essentiële vragen: waarom en voor hoe lang nog?
Naast Prediker vind ik dit één van de mooiste boeken van de Bijbel tot nu.

Tagged , , . Bookmark the permalink.

Geef een reactie