Cocreatie in het onderwijs: van hype naar realiteit – Frankwatching

In het interessante artikel Cocreatie in het onderwijs: van hype naar realiteit van de website Frankwatching worden een aantal mooie toekomstperspectieven geschetst op het gebied van ICT en onderwijs. Ikzelf draag daar met mijn ‘WimPad’ (Fujitsu Lifebook T730), lessen via de elektronische leeromgeving en het ActivBoard.

Ik geloof bovendien erg in de kracht van uitwisseling. Ook binnen D66 ben ik daar actief bij betrokken via Plein66.

Toch zijn er twee factoren die een dergelijke samenwerking erg moeilijk maken. Ten eerste heb je een stimulerende, gebruikersvriendelijke ict-omgeving nodig die mensen stimuleert om deel te nemen. Vaak zie je dat dergelijke initiatieven verwateren vanwege gebrek aan betrokkenheid en een select clubje actieve deelnemers.

Daarnaast is het bij het onderwijs op dit moment van groot belang dat er geïnvesteerd wordt in de ontwikkelruimte voor onderwijs door docenten. Kortom: klassen naar 20 leerlingen en maximaal 20 uur per week voor een fulltimebaan. Pas dan ontstaat er echt ruimte om onderwijs te cocreëren! Tot die tijd zal het liefdewerk oud papier blijven in de avonduurtjes…

Getagd , , , . Bladwijzer de permalink.

Geef een reactie